Vad är berättelsens motor i Battle Royale?

Fortsätter med en till, lättdefinierad motor. Vad är berättelsens motor i Battle Royale (boken och filmen) av Koushun Takami – och för den delen även i del ett och två av Hungerspelen?

I Battle Royale är spelets regler att 42 gymnasieungdomar ska slåss mot varandra på liv och död tills endast en återstår. Striden sker på en ö, och går på tid. Om ingen dör under 24 timmar kommer alla att dödas. Det är alltså själva spelet – och att spelet har en tidsfaktor, som är motorn.

I Hungerspelen är upplägget ungefär likadant. Det är två deltagare från varje del av Panem, totalt 24 personer (vill jag minnas). Endast en ska återstå i hungerspelen, men här finns ingen tidsgräns om 24 timmar. Däremot finns hunger och trötthet, samt en spelledares intriger för att göra spelet mer ”spännande” samt tv-publik som kan påverka spelet.

Ett spel kan vara en berättelses motor, om spelet är tillräckligt mycket på allvar. I de här två fallen är det en mycket effektiv motor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s